.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لباس محلي گيلان در المپيك جهاني برترين شد

طراح لباس محلي گيلان گفت: لباس محلي گيلان با طرح‌هاي شاد و پر نقش در بين چهار لباس برتر المپيك جهاني برترين شده است.

خديجه ميلانچي گيلان را سرزمين هزار نقش با طبيعتي سحرآميز در قلب درختان آزاد و انبوه توصيف كرد.
وي افزود: لباس زنان روستايي گيلان با طرح‌هاي شاد و پر نقش و نگار قاسم‌آبادي، ديلماني، تالشي و دامن‌هاي بلند چين‌دار با قدمتي 4 هزار ساله است.
ميلانچي با بيان اينكه لباس محلي گيلان در بين چهار لباس برتر المپيك جهاني، برترين شده است، خاطرنشان كرد: لباس نشانه فرهنگ است و پيش از زبان با انسان ارتباط برقرار مي‌كند.
عضو اصلي صنايع دستي گيلان لباس‌هاي محلي را يكي از نشانه‌هاي فرهنگي در مناطق مختلف جهان و ايران معرفي كرد و گفت: اين لباس‌ها با توجه به آب و هواي مناطق از تنوع رنگ و شكل برخوردار بوده و از گذشته‌هاي دور داراي پوشش كامل بوده است.
وي ادامه داد: لباس محلي گيلان ميراث جهاني ايرانيان با زيبايي كه از روح نياكان اين خاك در آن به امانت مانده، بايد به عنوان يك هويت ملي حفظ شود.
طراح لباس محلي گيلان با بيان اينكه نياكان ما نسل به نسل به همديگر «رنگ» هديه كردند، اظهار داشت: لباس محلي زن گيلاني به سه بخش ‌لباس غرب، شرق و مركزي تقسيم مي‌شود.
به گفته وي لباس زن شرق گيلان به لباس قاسم‌آبادي، زن غرب گيلان «تالشي» و لباس مركزي گيلان با عنوان رسوخي شهرت دارند.
وي افزود: منطقه قاسم‌آباد در شهرستان رودسر و شرق گيلان داراي ويژگي فرهنگي خاصي است.
اين فعال صنايع دستي گيلان، لباس زن قاسم‌آبادي را به دليل تنوع رنگي زياد و جذابيت بسيار بالا داراي عموميت خواند و گفت: پيش‌سينه، زيگزاگ و ناخنك از ديگر نشانه‌هاي لباس محلي گيلان است كه با توجه به تحول در نوع تزئينات در بازار، وسايل تزئيني لباس‌ها نيز تغيير كرد اما نشانه‌ها تغيير نيافت.
ميلانچي تصريح كرد: چادرشب جزئي از لباس زنان گيلاني است كه در برخي از روستاها به‌ويژه روستاهاي مركزي از پارچه چادرنمازي استفاده مي‌كنند و در بخش شرق گيلان چادرشب به تدريج جايگزين شد.
وي با اشاره به صنايع دستي شرق گيلان خاطرنشان كرد: چادرشب توسط زنان شرق گيلان بافته مي‌شود كه داراي تنوع زيادي است.
طراح لباس‌هاي محلي گيلان، چادرشب كمردوبل را تهيه شده از نخ‌هاي رنگي به صورت چهارخانه معرفي كرد و گفت: چادرشب گل‌دار براي مصارف ديگري مانند جهيزيه عروس استفاده مي‌شود.
ميلانچي افزود: لباس محلي زن گيلان به واسطه تنوع رنگ و نوع پوشش از بهترين انواع لباس‌هاي محلي ايران است كه بايد به عنوان يكي از نشانه‌هاي هويت ملي حفظ و ماندگار شود.
وي حفظ لباس محلي را پاسداشت يكي از نشانه‌هاي هويت ملي دانست و اظهار داشت: براي ماندگاري آن بايد تلاش بيشتري از طرف مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گيرد.
اين فعال صنايع دستي گيلان خاطرنشان كرد: اخيراً الگوها، طرح‌ها و برش‌هاي خود را در اختيار يك مجله كشوري قرار داده‌ام تا بتوانم تمام مردم ايران را با لباس محلي گيلان آشنا كنم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.108 seconds.